Project

Grondgeluid op de kaart

Geplaatst op 18 maart 2017, 10:43 uur

Naar het grondgeluid in Badhoevedorp is maar heel weinig onderzoek gedaan. Er is dan ook weinig "officieel" bekend over de omvang van de hinder. Wel is duidelijk dat grondgeluid in de toekomst toe zal nemen. Dat komt doordat de zogeheten secundaire banen, de Kaagbaan en Aalsmeerbaan, vaker gebruikt zullen worden. 
Het doel van het project is: 
- grondgeluid als bron van hinder opgenomen krijgen in officiële documenten. Grondgeluid is laagfreqeunt geluid en is niet genormeerd, daarom wordt het wordt het vaak buiten beschouwing gelaten. 
- de werkelijke omvang van de hinder en de mogelijkheden voor technische maatregelen onder de aandacht brengen van de gemeente
- bij bouwen in en om het dorp én bij de inrichting van de openbare ruimte zoveel mogelijk doen om hinder door geluid te verminderen. Dat kan door alle kansen op het toepassen van veel verschillende kleinere maatregelen te gebruiken (geluidsbewust bouwen). En inzetten op de kracht van groen en natuur bij hinder en hinderbeleving.  Dat beschreven we eerder in de "Stelling Badhoevedorp, de groene buffer".

Toelichting

Om de hinder door grondgeluid voor het voetlicht te krijgen bleek vooral technische kennis nodig. Hieronder op een rijtje welke onderzoeken er zijn over grondgeluid in Badhoevedorp. De meeste onderzoeken zijn verricht door de NLR, het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium.Elk van deze onderzoeken heeft duidelijke beperkingen en doet daardoor geen recht aan de beleving van bewoners. Die ondervinden, met name in de randen van de nacht, hinder van startende vliegtuigen van de Aalsmeerbaan. En daarnaast van startende vliegtuigen vanaf de Kaagbaan. Dan hebben we het nog niet gehad over hinder van taxiënde en landende vliegtuigen. 

Gewenst resultaat 
Een gezonde leefomgeving voor Badhoevedorp
Lopend
Illustration
BAS-meldingen grondgeluid startende vliegtuigen 2016
Documenten