Bericht

Gemeente krijgt veel kritiek tijdens bijeenkomsten Beeldkwaliteit centrum

Geplaatst op 9 september 2022, 15:00 uur

Er was deze week een duidelijk verschil in sfeer tijdens de twee informatiebijeenkomsten die de gemeente hield over het Beeldkwaliteitsplan. Beide avonden was er veel kritiek van de Badhoevedorpers op de plannen en informatie van de gemeente.

Winkeliers en omwonenden
Op maandagavond waren de winkeliers en direct omwonenden uitgenodigd. Door hen werden veel concrete vragen gesteld over parkeren, laden en lossen, onduidelijke kaarten, sociale onveiligheid door het afsluiten van de Zeemanlaan, beeldkwaliteit voor de huidige woningen, planning en behoefte aan verbinding met de Pa Verkuijllaan.

Maar het ging relatief weinig over de beeldkwaliteit. De circa 40 direct betrokkenen hebben blijkbaar vooral behoefte aan duidelijkheid over allerlei praktische vragen, maar daar was de avond niet voor bedoeld. De meesten waren teleurgesteld over wat ze te horen kregen. “Ik ben niet gekomen voor de kleur van de bakstenen,” zei iemand die daarna wegliep. De gemeente zei toe om na te denken over hoe de informatievoorziening beter kan.

Bewoners op donderdagavond 
Op donderdagavond waren alle andere bewoners welkom om te luisteren naar de uitleg over het Beeldkwaliteitsplan. De kleine zaal boven zat helemaal vol met circa 70 mensen. Na een halfuur durende presentatie van de projectmanager en stedenbouwkundige werd de sfeer al snel grimmiger. Diverse bewoners wilden hun mening uiten, maar dat was niet de bedoeling. Er mochten vragen gesteld worden, die het projectteam zou beantwoorden. Ruimte om een mening te delen was aan het eind van de avond gepland.

Er leek slechts één bewoner te zijn die positief was, althans die dat ook daadwerkelijk durfde uit te spreken voor een volle zaal. Alle andere bewoners die het woord namen waren erg duidelijk over het totaalbeeld. Dat lijkt te veel op stadsbeelden. De bewoners missen het dorpse karakter in de beelden die van het nieuwe plein getoond werden.
De positieve mijnheer stelde vervolgens een vraag over de representativiteit van deze avond. Er waren verhoudingsgewijs wel erg veel mensen 60+ en man. Hoe is de mening van de andere bewonersgroepen in het dorp, weet de gemeente dat?

Een jonge dame achter in de zaal vroeg het woord. "Sinds 2018 woon ik in Quatrebras en ik heb die enquête toen online ingevuld. Ik heb gekozen om te wonen in Badhoevedorp omdat ik het schattige van de kleine dingen hier leuk vind. Ik vind dat de stedenbouwkundige dat goed heeft uitgelegd. De details in de verschillende beelden zijn mooi, maar de beelden van het plein lijken te veel op Hoofddorp. Als ik bij die sfeer had willen wonen, dan had ik daar indertijd wel voor gekozen.”

Een enkele spreker was wat langdradig en werd om begrijpelijke reden onderbroken door de voorzitter van de bijeenkomst. Meerdere sprekers die keurig hun verhaal vertelden, werden echter ook onderbroken terwijl ze hun vraag aan het formuleren waren. Hierdoor ontstond een wat opstandige sfeer. Na een korte pauze bleek ongeveer de helft van de mensen het gebouw uit gelopen. Zij hebben daardoor de enquête niet meer ingevuld.

Enquête vragen
In het laatste deel werden op het scherm vier nieuwe enquêtevragen gesteld die de aanwezigen via hun telefoon konden beantwoorden. De twee vragen over de beeldkwaliteit en details werden neutraal tot zeer ontevreden ingevuld. Bij de vraag of bewoners wel één plan voor het centrum willen, leek de zaal positiever, maar omdat die vraag slecht geformuleerd was, kwam dat niet duidelijk uit het antwoord naar voren.

Er was veel kritiek op de formulering van deze vragen. Het projectteam wil dezelfde vragen twee weken lang online plaatsen zodat alle bewoners en ondernemers uit het dorp ze ook kunnen beantwoorden. Het is maar de vraag wat de waarde daarvan is, als de formulering van de vragen niet goed is.

De vraag is niet alleen of de details van de architectuur stijl mooi zijn. De vraag is of het plan in z'n geheel goed genoeg is. Er lijkt in het besluitvormingsproces nu geen tijd meer voor genuanceerde overwegingen. De vraag is simpelweg of het plan goed genoeg is om goed te keuren of dat het aangepast en dus afgekeurd moet worden. De werkgroep centrum van de dorpsraad vindt het plan niet goed genoeg. Dat zullen we de komende tijd blijven uitleggen.

Hoe nu verder?
Alles bij elkaar zijn er op beide avonden meer dan honderd dorpsmensen wezen luisteren, waarvan veel het woord genomen hebben om hun kritische vragen en enkele complimenten te uiten. De dorpsraad wil hen allen bedanken. Velen van hen wonen al lange tijd in het dorp en maken al bijna twee decennia vergelijkbare bijeenkomsten mee naar aanleiding van de omlegging van de snelweg. Desondanks namen veel van hen de moeite om opnieuw te komen, terwijl er bijvoorbeeld ook Nederlandse clubs in Europa aan het voetballen waren.

Het projectteam van de gemeente heeft toegelicht hoe het proces verder gaat, waarbij het er op lijkt dat er na deze maand nog slechts twee groepen zijn die iets over het plan mogen zeggen. Er is een zogenaamd Kwaliteitsteam benoemd dat soms ook Q-team wordt genoemd. Hierin zitten experts van buiten. De dorpsraad weet op dit moment niet wie die mensen zijn en waarom zij benoemd zijn. We hebben nog geen contact gehad met dit team en weten ook niet of dat gaat gebeuren. Zij zullen dit najaar hun oordeel vellen over het plan. Als laatste mag begin volgend jaar de gemeenteraad stemmen over het plan. 
Het is onduidelijk wat de gemeente zal doen met de resultaten van de enquete die zij deze maand houdt. Het is dus ook onduidelijk of er in de tussentijd nog iets wijzigt aan het plan naar aanleiding van de mening van de Badhoevedorpers.

 

Lees onze inhoudelijk uitleg in het artikel: Dorpsraad Badhoevedorp is niet blij met Beeldkwaliteitsplan nieuwe centrum

Illustration
Sfeerfbeeld uit de presentatie van gemeente Haarlemmermeer
Deel dit:
1 reactie

Albert Roos

za 10 september 2022 11:29
Niet te geloven hoe er omgegaan wordt met de mening van BHDers, hoewel...., niet te geloven..... ? Helaas gaat het steeds zo met de grote projecten. Kan niet, te duur, DSO worden dan ineens als oorzaak genoemd. Je zou denken dat alle keuzemogelijkheden eerst getoetst worden op haalbaarheid en dan pa... lees meer