Franciska Faber

wo 17 juli 2024 13:58
Graag zetten we een paar misverstanden recht die uit het artikel blijken. Verder geven we graag toelichting op de informatieavond vanavond 17 juli.

Voorbereidende werkzaamheden op TTOP 5
Schiphol doet inderdaad enkele voorbereidende werkzaamheden op de TTOP 5 aan de 2000 El om het terrein klaar te maken voor de start. De werkzaamheden die we doen zijn vergunningsvrij of werkzaamheden waar je alleen een zogenaamde melding voor moet doen.

We zijn gestart met het voorbelasten van het terrein. Daarbij wordt grond verplaatst op TTOP 5 als verzwaring en later weer verwijderd. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat de grond later verzakt. Het voorbelasten is een vergunningsvrije activiteit. Er zijn stelconplaten gelegd voor de aanvoer van de voorbelasting. Hiervoor moet je vanwege oppervlaktewatercompensatie een melding doen. Het Hoogheemraadschap Rijnland heeft de melding geaccepteerd. Dat geldt ook voor een melding voor het aanleggen van enkele ondergrondse kabels.

Deze werkzaamheden zijn voor eigen risico van Schiphol. Als de vergunning niet wordt verleend, dan hebben we dit voor niets gedaan.

We houden ons aan de geldende normen en regels
Ook de aanschaf van de grondreinigingsinstallatie heeft Schiphol voor eigen risico gedaan. Dit deden we vanwege de lange vergunningsprocedure. We hebben de vergunning al aangevraagd in juli 2023, maar de procedure is inmiddels met een jaar vertraagd. In de tussentijd is er een nieuwe Omgevingswet gekomen op 1 januari 2024. Schiphol zal zich onder de Omgevingswet houden aan alle vergunningvoorschriften en de geldende wet- en regelgeving.

De normstellingen en regels voor PFAS-houdende grond zijn in het verleden inderdaad nogal eens gewijzigd. Dat komt omdat beleid rond PFAS nog in ontwikkeling was. Eerst moest alle PFAS-houdende grond op de opslagplaatsen bijvoorbeeld worden ingepakt. Later pas vanaf een bepaald gehalte. De maatregelen die moesten worden genomen om verspreiding naar lucht, water en bodem te voorkomen, zijn niet gewijzigd. Schiphol heeft zich steeds aan de dan geldende normen en regels gehouden en doet dat nog steeds. Bij wijzigingen in de normstelling is de werkwijze daar telkens op een zo kort mogelijke termijn op aangepast. We vinden het belangrijk ons correct aan de actuele regels te houden en kunnen het ons niet veroorloven dat niet te doen.

Baggerwerkzaamheden
In het kader van eerdere werkzaamheden aan de watergangen is tussen 2017 en 2024 de waterbodem in meerdere watergangen rondom de TTOP's onderzocht. Daarbij is ook gekeken naar PFAS. Daaruit bleek juist dat het slib en de vaste waterbodem voldoen aan de normen voor hergebruik op landbodem.

De PFAS blijft in de opgeslagen grond
Alle onderzoeken dusver wijzen uit dat met de genomen maatregelen er geen emissie naar lucht, bodem of water plaatsvindt. Dat blijkt uit het genoemde waterbodemonderzoek en uit de onderzoeken die we lieten doen voordat en nadat de opslagplaatsen in gebruik werden genomen. En het blijkt ook uit het meest recente onderzoek dat we hebben gedaan in het terrein dat midden tussen de TTOP's ligt. We zullen deze onderzoeken publiceren op de website schiphol.nl/pfas. Hier zijn overigens al wel de rapporten te vinden van de inspecties die we wekelijks laten doen.

Herkomst grond op de TTOPs
Er is nooit grond opgeslagen geweest op de TTOPs die een relatie heeft met het incident uit 2008.