Bericht

Vliegroutes en baangebruik op Schiphol: hoe werkt dat precies?

Geplaatst op 6 april 2025, 13:22 uur
Illustration

Woon je in Badhoevedorp of in de buurt van Schiphol of onder de vliegroutes van en naar de luchthaven? Dan is de kans groot dat je snel merkt welke start- en landingsbanen er op een bepaald moment in gebruik zijn. Soms hoor je langdurig vliegtuigen overkomen, op andere momenten lijkt het rustiger in de lucht. Wat bepaalt dat verschil?

Hoe wordt het baangebruik bepaald?
Het gebruik van de start- en landingsbanen op Schiphol is allesbehalve willekeurig. Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) hanteren een reeks vaste procedures, wettelijke regels en internationale afspraken om het luchtverkeer veilig en efficiënt te laten verlopen. De keuze voor een bepaalde baancombinatie hangt onder andere af van:

  • De windrichting en -snelheid – Vliegtuigen starten en landen bij voorkeur tegen de wind in, voor meer stabiliteit en een kortere start- en landingsafstand.
  • De actuele verkeersdrukte – Bij veel aankomsten of vertrekken worden meerdere banen tegelijk gebruikt om vertragingen te voorkomen.
  • De weersomstandigheden – Zicht, bewolking en neerslag kunnen de keuze beïnvloeden.
  • Beperking van hinder – Er wordt waar mogelijk gekozen voor baancombinaties die de minste geluidsoverlast veroorzaken voor omwonenden.

Vaste vliegroutes
Naast het baangebruik zijn ook de vliegroutes zelf strikt vastgesteld. Deze routes zijn ontworpen met het oog op veiligheid, geluidshinder en efficiëntie. In het luchtruim is het druk, en daarom is het essentieel dat elke vlucht een zorgvuldig gepland traject volgt – vanaf het moment van opstijgen tot aan de landing.

Er zijn specifieke vertrekroutes en naderingsroutes die ervoor zorgen dat vliegtuigen gescheiden blijven, zelfs als zij elkaar in hoogte of richting kruisen. Deze routes zijn niet alleen technisch noodzakelijk, maar ook juridisch vastgelegd in luchtvaartreglementen.

Balans tussen veiligheid en leefbaarheid
Schiphol en LVNL streven naar een zorgvuldige balans tussen een veilige afhandeling van het vliegverkeer en het beperken van hinder voor de omgeving. Dat gebeurt onder andere door:

  • Het toepassen van het preferentieel baangebruik – een vaste volgorde van voorkeursbanen, gericht op hinderbeperking.
  • Het beperken van nachtvluchten waar mogelijk.
  • Samenwerking met bewonersorganisaties via platforms zoals de Omgevingsraad Schiphol.
  • Innovatie in routeontwerp en navigatie om vliegtuigen stiller en efficiënter te laten vliegen.

Wat kun je als omwonende merken?
Wanneer de wind draait of het verkeer toeneemt, kan het gebeuren dat vliegtuigen tijdelijk over andere woongebieden vliegen dan gewoonlijk. Vooral bij oostenwind worden andere baancombinaties gebruikt dan bij westenwind, wat tot merkbare veranderingen in geluidsbelasting kan leiden. Daarnaast kan ook onderhoud aan een bepaalde baan invloed hebben op de inzet van andere banen.

Blijf op de hoogte
Wil je weten welke banen in gebruik zijn en waarom? Via platforms zoals bezoekbas.nl of de app van Schiphol kun je live informatie vinden over het actuele baangebruik, geplande werkzaamheden en vliegbewegingen. Zo weet je beter wat je kunt verwachten, en waarom je op sommige dagen meer vliegtuigen boven je hoort dan op andere.

Lees het artikel, klik hier.


1 reactie

Erik Hoogenboom

zo 13 april 2025 13:51
Mooi positief verhaal, helaas niet helemaal wat de onderwonenden ervaren. Verder wordt er verwezen naar de Omgevingsraad Schiphol ORS, deze is al geruime tijd geleden vervangen door MRS https://maatschappelijkeraadschiphol.nl/
En helaas wordt op de baangebruik gelinkt site verzwegen het (mis)bruik va... lees meer