Waarom geen tramlijn naar Badhoevedorp?

Veel inwoners van Badhoevedorp ervaren een gebrek aan een goede OV-verbinding met Amsterdam. Hoewel het dorp direct grenst aan de hoofdstad en nabij Schiphol ligt, lijkt het in een openbaar vervoervacuüm te verkeren. Dit roept de vraag op: waarom heeft Badhoevedorp eigenlijk geen tramverbinding met Amsterdam?
Het GVB heeft tramlijnen aangelegd naar Amstelveen en zelfs naar Uithoorn, dat circa 16 kilometer van de Zuidas ligt. Ook Diemen wordt per tram bediend. Er zijn dus tramlijnen naar diverse omliggende gemeenten, maar Badhoevedorp blijft buiten schot.
Opvallend is dat het eindpunt van tramlijn 1 slechts 1,5 kilometer van de grens van Badhoevedorp ligt, en zo’n 3 kilometer van de Schipholweg. In de ov-planning wordt vaak een maximale loopafstand van 400 meter tot een halte aangehouden. De buurten De Aker en Sloten, die direct aan Badhoevedorp grenzen, hebben respectievelijk tramlijn 1 en 2.
Zou het daarom geen logische stap zijn om een tramlijn door te trekken naar de “buurt Badhoevedorp”? Als Uithoorn en Diemen een tramverbinding verdienen, waarom dan niet Badhoevedorp? Met 14.500 inwoners in 2023 en een verwachte groei naar circa 18.000 door geplande nieuwbouwprojecten, lijkt het voldoende verantwoord om de bestaande tramlijnen verder uit te nutten en extra haltes te realiseren in Badhoevedorp.
Hoewel er mogelijk over zo’n 20 jaar een metro naar Hoofddorp komt, zal die waarschijnlijk Badhoevedorp op grote afstand voorbijrazen. Op de langere termijn zou een tramverbinding zelfs doorgetrokken kunnen worden naar Hoofddorp. Het is opmerkelijk dat de Haarlemmermeer, als directe buur van Amsterdam, volledig ontbreekt in het fijnmazige tramnetwerk van de regio.
Tijd om hier verandering in te brengen en is over na te denken?
Margo Kramer-Overwater
Ineke Ebbers
Een tram richting Amsterdam zou n hoop autoverkeer schelen plus parkeeroverlast in Nieuw-Sloten.
Jeroen van Nes
Bart Baltus
Lita Roos