Bericht

Stilstaan bij Lijndenhof

Geplaatst op 2 september 2021, 18:54 uur

Vereniging Dorpsraad vreest gevolgen van gebiedsontwikkeling zoals Lijndenhof

 

Deze week verschenen meerdere berichten over Lijndenhof, één van de ontwikkelingsgebieden. Een van de grootste elektrische laadpunten voor bestelbusjes en vrachtwagens in Nederland komt naast Badhoevedorp rondom “onze” oprit naar de A9. Een bedrijvencentrum aan de rand van ons dorp met een logistieke innovatiecampus van ruim 120.000 vierkante meter, maar de infrastructuur qua wegen is nu (nog) niet goed geregeld. Niemand is tegen de technologische vernieuwing die achter deze plannen zit. Elk weldenkend mens is voor meer duurzame energie, maar waar gaan al die wagentjes rijden?

We lezen nieuwe termen als stadsdistributiecampus, geïntegreerde energieoplossing en innovatief energieruildistributiecentrum voor het City Logistics Innovation Campus (CLIC) in het hart van de Metropoolregio Amsterdam. Het is een mond vol in diverse nieuwsberichten, maar wat betekent dit voor ons dorp? 

Badhoevedorp omsingeld door gebiedsontwikkeling

Badhoevedorp wordt omsingeld door gemeentelijke plannen voor gebiedsontwikkeling. Daar is niks nieuws aan. Het dorp wordt al decennia lang omsingeld door nieuwe ontwikkelingen die de motor van de Nederlandse economie draaiende houden. Het dorp ligt ook al een eeuw op de grens van twee gemeenten ingeklemd tussen snelwegen en een vliegveld.

In 2005 werd besloten om de A9 om te leggen met als voornaamste doelen de bereikbaarheid van de grootstedelijke regio en de leefbaarheid in het dorp. Dat was goed nieuws maar niet gratis. Het dorp betaalt via de gemeente met tientallen miljoenen mee aan die omlegging. Op vrijkomende grond worden woningen gerealiseerd. Een deel van de opbrengst vloeit terug naar de gemeentekas. Er gaat dus heel veel geld rond zowel in als rondom Badhoevedorp. 

Ernstige zorgen over toenemende verkeersdrukte

De Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp (VDB) heeft ernstige zorgen over de impact die het toenemende verkeer zal hebben op de leefbaarheid in het woongebied van het dorp en over de gebrekkige plannen voor de bruggen over de ringvaart.

Door alle ontwikkelingen zal er meer verkeer komen. De hamvraag is wat de hoofdroutes worden en wat de alternatieve routes worden bij file en andere calamiteiten. Voor zover bekend heeft de gemeente Haarlemmermeer nog geen antwoord op die vraag. Een integrale visie ontbreekt namelijk, daar wijst de VDB al jaren op.

Er zijn plannen voor een nieuwe Sloterbrug, bedrijventerrein Catharinahoeve, doortrekken van de Pa Verkuijllaan daar doorheen tot over de A9 in zuidelijke richting. Dat leest als een nieuwe provinciale weg van Nieuw West dwars door het dorp naar de logistieke wereld rondom Schiphol. De verdichting van bedrijven en woningen in Amsterdam en direct rondom Badhoevedorp in de gemeente Haarlemmermeer zal de komende 20 tot 30 jaar enorm zijn. Dat is goed voor Nederland en kan in veel opzichten ook prima, maar het  toenemende verkeer heeft wel goede routes nodig. Het is de bedoeling dat de T106 en Lijnderbrug ooit verbreed worden, maar daar heeft Amsterdam geen haast mee … 

Tot nu toe is de voorlopige conclusie dat het verkeer flink tot enorm zal toenemen, juist ook in het dorp. Die ontwikkeling komt dus niet zo zeer door alle woningen die gebouwd (zullen) worden in Quatrebas en Schuilhoeve in het dorp, maar die toenemende verkeersdrukte zal vooral komen door alle gebiedsontwikkeling en verdichting rondom het dorp.

De gemeente Haarlemmermeer lijkt vooral te werken in deelprojecten en niet zozeer te kijken naar de samenhang van de verschillende plannen. Er wordt gewerkt met verkeersmodellen maar niet alle verkeersdeelnemers zitten in dat model. Er wordt gepland voor moderne economische groei maar men doet dat op vooroorlogse wegen.

Kwetsbare verkeersdeelnemers 

De kwetsbare verkeersdeelnemers zullen de dupe zijn en het zal de leefbaarheid op de Burgemeester Amersfoordtlaan en de ringvaartdijk gaan verslechteren. En het is maar de vraag hoe de recreatieve bestemming uitpakt die de gemeente Haarlemmermeer beoogt met herinrichting van de ringvaartdijk. Rijden er tegen die tijd twee keer zo veel auto’s over de dijk of worden die juist over de provinciale-Burgemeester Amersfoordtlaan-weg gestuurd?

Moet al dat regionale verkeer door het dorp heen of mag het er omheen? Enkele actieve leden van de dorpsraad bestuderen alle plannen en zullen binnenkort suggesties doen voor goede alternatieven bij de huidige plannen. Heeft u expertise over verkeer of bent u een betrokken bewoner, dan kunnen we uw hulp goed gebruiken. We zijn bereikbaar via het contactformulier.

Zie: DorpsraadBadhoevedorp.nl/contact

Of steun ons en wordt lid van de vereniging. Dat kan ook via dit contactformulier. Voor €12 per jaar ontvangt u dan regelmatig informatie en steunt u de activiteiten van dorpsgenoten voor de leefbaarheid in ons dorp.

 

Nieuwsberichten:
NOS artikel: Bedrijven gaan warmte, kou en stroom uitwisselen in Amsterdam
Westerpost (RODI): Essent realiseert grootste elektrische laadplatforms bij Lijnden

 

Illustration
 
Deel dit: