Bericht

OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer - Komt er een halte in Badhoevedorp?

Geplaatst op 28 maart 2024, 14:37 uur
Illustration

De volgende halte is de toekomst

Onder dit motto is er op dinsdag 26 maart 2024 zijn overeenkomsten getekend met de marktpartijen die met het projectteam gaan samenwerken aan de MIRT-verkenning OV-Verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer (OVAH). 

De gebieden rond Amsterdam en Haarlemmermeer zijn aantrekkelijk en veelzijdig voor ruim 2,4 miljoen inwoners. Het aantal (internationale) reizigers groeit. En tot 2050 verwachten we 325.000 nieuwe woningen én bedrijven die zich willen vestigen in de regio. Dat maakt dat er in het OV geïnvesteerd moet worden om het gebied in de toekomst internationaal, nationaal en regionaal bereikbaar te houden. Maar hoe doen we dat? Daarvoor is al onderzoek gedaan en er zijn nu kansrijke oplossingen waarover we u graag willen informeren tijdens de informatiebijeenkomsten en waarop u nu kunt reageren.

Reageren op de ontwerp-NRD vanaf 27 maart tot en met 7 mei 2024

In de periode woensdag 27 maart tot en met dinsdag 7 mei kunt u een reactie geven op de ontwerp-NRD, waarin de kansrijke oplossingen staan beschreven. U dient dan een zienswijze in. Hoe u dit moet doen, staat vanaf 27 maart op www.platformparticipatie.nl/ovamsterdam-haarlemmermeer. Daar kunt u de ontwerp-NRD dan ook downloaden.

Informatiebijeenkomsten op 9 en 11 april 2024

U bent van harte welkom om met elkaar kennis te maken tijdens een van de informatiebijeenkomsten op dinsdag 9 en donderdag 11 april. Wij informeren u dan uitgebreid over het project en de inspraakprocedure. Uiteraard is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Meer informatie over de informatiebijeenkomsten en hoe u zich daarvoor kunt aanmelden. Badhoevedorp zit in een soort OV bubbel waar alles langs gaat maar weinig stopt. Nu ook weer? 

Knelpunten Schipholspoortunnel

Uit onderzoeken blijkt dat we in de toekomst meer knelpunten in de Schipholspoortunnel kunnen verwachten. Om overvolle treinen, bussen, trams en perrons als Schiphol, Amsterdam Zuid en Hoofddorp te voorkomen, investeren we nu in goed functionerend openbaar vervoer. Dat levert in de toekomst veel op; het maakt de regio internationaal georiënteerd, toekomstbestendig en economisch gezonder.

Het project OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (OVAH) onderzoekt oplossingen voor de te verwachten toekomstige knelpunten in de bestaande OV-systemen en op de stations. Op dit onderzoek kunt u reageren

Onderzoek en oplossingsrichtingen

Tijdens het vooronderzoek zijn meer dan 30 mogelijke oplossingen onderzocht. Hieruit zijn vijf kansrijke oplossingsrichtingen gekomen. Het vooronderzoek en de oplossingsrichtingen staan beschreven in de ontwerp-Notitie Reikwijdte Detailniveau (ontwerp-NRD). In deze notitie staat ook beschreven hoe het milieuonderzoek gaat plaatsvinden. De projectorganisatie OV-Amsterdam – Haarlemmermeer is benieuwd naar wat u ervan vindt. Daarom kunt u nu reageren. Het kan zijn dat u een idee heeft waar het projectteam nog niet aan heeft gedacht.

Contact

Heeft u vragen naar aanleiding van dit nieuwsbericht, stuur: een email naar info@ovamsterdamhaarlemmermeer.nl . Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, dan kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

We hebben de vijf meest kansrijke oplossingen (ook wel ‘alternatieven’ genoemd) in kaart gebracht: 

Deze staan beschreven in de ontwerp-NRD.

Alternatief 1
Met dit plan kiezen we voor een nieuwe, supersnelle buslijn tussen Amsterdam Zuid, Schiphol en Hoofddorp. Deze bus krijgt een eigen rijstrook en is een dubbeldekker zodat veel passagiers mee kunnen.

Alternatief 2
Kiezen we voor alternatief 2, dan bouwen we een nieuwe spoortunnel en station bij Schiphol, speciaal voor sprintertreinen. De Schipholspoortunnel is namelijk een echte bottleneck. Niet alleen in de verbinding tussen Amsterdam en Haarlemmermeer, maar voor de verbindingen van héél Nederland.

Alternatief 3
Met dit plan breiden we de bestaande Noord/Zuid-metrolijn uit, die nu vanaf station Amsterdam Noord naar station Amsterdam Zuid loopt. We trekken de lijn vanaf Amsterdam Zuid boven de grond door naar Schiphol. Hier wordt het probleem rond de bottleneck Schiphol deels opgelost.

Alternatief 4
Dit plan is een variatie op plan 3. Maar bij dit plan loopt de metrolijn onder de grond vanaf Amsterdam Zuid, via een bovengronds station op Schiphol Noordwest, door tot Hoofddorp. Ook hier wordt het probleem rond de bottleneck Schiphol opgelost.

Alternatief 5
Ook plan 5 is een variant op plan 3. Bij dit plan loopt de metrolijn van Amsterdam Zuid door tot Hoofddorp via een station op Schiphol Noord. Ook hier wordt het probleem rond de bottleneck Schiphol opgelost.

Wat vindt u?
Ziet u nog een alternatief? Wij willen graag binnenkort met u in gesprek over hoe wij van de ruim dertig oplossingsrichtingen naar deze alternatieven gegaan zijn. De uitgangspunten en doelen die hierbij voorop staan, leggen we graag aan u voor. Hier vindt u meer informatie over hoe u deel kunt nemen aan onze informatieavonden.

Illustration
 
Deel dit: