Bericht

Verkeersupdate en ontsluiting Robert Kochstraat verschuift naar Schipholweg

Geplaatst op 23 september 2022, 17:00 uur
Illustration

Inleiding
De werkgroep Verkeer schrijft in dit artikel over onze visie op de gebiedsontsluiting van ons dorp en we geven een update van lopende projecten en knelpunten. Dit doen we om aan te geven dat wij de signalen uit het dorp over verkeer op een rijtje hebben gezet. We zien helaas soms een patroon in de wijze waarop de gemeente omgaat met zorgen van inwoners. Wij constateren keer op keer in allerlei casuïstiek dat het bij de gemeente Haarlemmermeer ontbreekt aan een integrale visie en integrale aanpak van het verkeer in en rondom ons dorp. We willen daarom nadere informatie geven en mogelijk suggesties tot verbeteringen. We zullen dit blijven doen en roepen bewoners op om ons te helpen om de situatie te verbeteren.

Historie
De toegang van en naar Badhoevedorp ging decennialang grotendeels via de A9 en de Robert Kochstraat. De oude Schipholweg diende met name voor openbaar vervoer en bevoorrading van Schiphol. De Sloterbrug gaf toegang tot Amsterdam.

De gemeente Haarlemmermeer heeft in de loop der jaren de aansluiting van de A9 via de Zeemanlaan en Amersfoordtlaan verbonden met de Sloterbrug, door alle kruispunten in die route vloeiend aan te passen. Het doorgaande verkeer nam hierdoor toe. Dat heeft men later proberen te reguleren met de stoplichten bij de Sloterbrug. Op dit moment zijn bij de brug de gevolgen voor veiligheid en files iedere dag zichtbaar. Dat is een grote zorg voor veel bewoners.

Door de verlegging van de A9 in recente jaren wijzigt deze hele structuur. De Schipholweg is nu de beoogde drager van de gebiedsontsluiting. De oude Robert Kochstraat wordt vervangen door een nieuwe Robert Kochstraat, die wordt ingericht als woonstraat met een maximumsnelheid van 30 km per uur. De functie van toevoer en verdeelweg vervalt daardoor en moet worden overgenomen door de Schipholweg. Maar dan zijn er wel aansluitingen nodig om die verdeelfunctie waar te maken.

KAM-model met vijf noord-zuidlanen
In het Masterplan uit 2008 was dit voorzien met vijf noord-zuidlanen. Behalve de Oleanderlaan en de Pa Verkuillaan moesten dat de volledige aansluitingen Sloterweg en Kamerlingh Onneslaan worden. Daarnaast zal in de toekomst een nieuwe Schuilhoevelaan als vijfde noord-zuidlaan aangelegd worden. De gemeente noemt dit het KAM-model.

Een knip in de Zeemanlaan zou dan volgens ons niet nodig zijn, maar kan wel als de stedenbouwkundige structuur in het centrum daar om vraagt. Deze ontwikkeling zit echter niet meer in het verkeersstructuurplan, want om voor ons onbegrijpelijke redenen hebben college en gemeenteraad in 2020 ingestemd met aanpassingen van het plan uit 2008. De Kamerlingh Onneslaan wordt niet verbonden met de Schipholweg en automobilisten mogen vanaf de snelweg niet linksaf de Sloterweg op.

Er zijn rekensommen uitgevoerd in een verkeersmodel. Dit model heeft voor ons onbekende criteria en bovenal ontbreekt het aan de normen die de gemeente hanteert. Het is met name gericht op kwantitatieve interpretaties via tabellen, terwijl kwalitatieve aspecten niet zichtbaar worden meegewogen. Het zou in het verkeer ook moeten gaan om de kwaliteit van leven in een omgeving. Gebruikers willen die als prettig en veilig ervaren. 

De dorpsraad stelt daarom al meer dan 2 jaar kritische vragen aan de verantwoordelijke mensen bij de gemeente. Weten de nieuwe bewoners van de nieuwe Robert Kochstraat al wat hun te wachten staat en worden zij daarover goed geïnformeerd bij de koop van hun woning?

Sloterbrug
De functie van de Sloterbrug was direct gekoppeld aan de structuur van heel Badhoevedorp. Van oudsher vormde de brug de rechtstreekse verbinding met Amsterdam. Door de oprukkende bebouwing in zowel Amsterdam als Badhoevedorp en de ontwikkeling van het wegennet, kwam de functie van de Sloterbrug sterk onder druk te staan. De doorgaande soepele route door Badhoevedorp versterkte die druk. Dat bracht de noodzaak voor stoplichten bij de brug. De lange files van wachtende auto’s en vooral de onveilige situatie voor fietsers op de Burgemeester Amersfoortlaan en Nieuwemeerdijk is echter een aanhoudende zorg.

De huidige situatie bij de brug is problematisch en wordt deels veroorzaakt door de hoeveelheden weggebruikers maar zeker ook door de toegepaste oplossing. Dit leidt tot gevoelens van onveiligheid. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden.

Het bedenken van varianten voor de Sloterbrug wordt beïnvloed door de discussie over de functie van de Sloterbrug in het grotere geheel. En dus menen wij dat deze discussie eerst gevoerd moet worden. Wat betekent deze functie voor de wegen die hierop aansluiten? Wat is qua leefbaarheid het beste? Pas daarna is het zinnig om varianten te onderzoeken op hun bijdrage om tot een oplossing te komen.

Update Sloterbrug
Bij Badhoevedorp liggen drie bruggen over de ringvaart. Het verkeer bij de brug wordt sinds twintig jaar gereguleerd met stoplichten en de huidige situatie wordt door iedereen beschouwd als onveilig. Beide gemeenten hebben daarom sinds 2013 een project lopen voor vervanging van de Sloterbrug, maar eigenlijk weet men nog steeds niet goed hoe dat aan te pakken. De dorspraad wees het plan in 2019 af en leek begin dit jaar impliciet gelijk te krijgen. De gemeente liet weten dat de nieuwe brug te duur werd. Sindsdien loopt er een nieuw onderzoek in twee fases om te kijken naar mogelijke oplossingen. Daarover zullen we later dit najaar waarschijnlijk meer publiceren.

Update Sloterweg in Amsterdam
Net over de brug ligt aan de Amsterdamse kant de Sloterweg. Die wordt door veel Badhoevedorpers en Amsterdammers gebruikt als gebiedsontsluiting naar de A4 en A10. Die route wordt binnenkort afgesloten met vier elektronische camera’s. Dat zal ook gebeuren met camera’s in Nieuw Sloten om te voorkomen dat Badhoevedorpers en Osdorpers door die wijk gaan rijden op weg naar A4 en Amsterdam. Het autoverkeer op de Sloterweg zal afnemen van 15.000 naar 600 auto’s per dag.
Deze afsluiting zal vanaf begin 2023 een gigantische impact hebben op het verkeer in en rondom Badhoevedorp. Alle bewoners van Badhoevedorp die nu nog gewend zijn om via deze route naar de snelwegen te gaan, zullen nieuwe routes zoeken, vermoedelijk vooral met een lange omweg via de Schipholweg naar de A9. Die lange omweg geldt vooral voor bewoners uit Badhoevedorp Oost. De integrale visie van de Vervoerregio Amsterdam laat dus te wensen over.

Update S106 en rotonde bij Lijnden
Door de afsluiting van Sloten en Nieuw Sloten voor bewoners uit De Aker en Osdorp, verwachten wij meer autoverkeer via de Sloterbrug. Mede op verzoek van de dorpsraad en bewoners uit Amsterdam, wordt daarom gekeken naar verbetering van de route over de S106 en Lijnderbrug. 

De rotonde bij Lijnden zal qua doorstroming verbeterd worden door middel van meer rijbanen of een nieuw kruispunt. Dat gebeurd echter vermoedelijk pas in 2025 en daar blijft het dan bij. Wij verwachten dat de Lijnderbrug dan het nieuwe knelpunt zal worden en hebben gevraagd om daar ook serieus naar te kijken. De beide gemeenten zeggen officieel telkens dat ze hierbij goed samenwerken. Wij merken dat de gemeente Haarlemmermeer de Lijnderbrug graag snel wil verbreden van 2 naar 4 rijstroken. De gemeente Amsterdam vindt dat nog lang niet nodig. Dat verschil van inzicht is niet zo zeer gebaseerd op gebruik van verschillende verkeersmodellen, maar op een verschil in interpretatie van de uitkomst van die modellen. Bewonersgroepen aan beide kanten van de brug maken zich hier al langere tijd zorgen over.

Update Oude Haagsebrug
Deze Oude Haagsebrug ligt aan de oostkant van Badhoevedorp. Deze is technisch verouderd en aan vervanging toe. De brug wordt nu alleen gebruikt voor de HOV-buslijnen en door fietsers. Er was een plan om de brug te vervangen en tevens een nieuwe brug over de A9 aan te leggen om daarmee de bus route tussen Amsterdam en Schiphol te optimaliseren. Dat was een duur project met twee nieuwe bruggen, terwijl dat geen oplossing bood voor wandelaars en het probleem met het autoverkeer.

Het doel van het project is onlangs gewijzigd met als belangrijkste reden de gestegen staalprijs. De tweede nieuwe brug over de A9 komt er niet. De Oude Haagsebrug zal wel vervangen worden.

Wij denken als dorpsraad dat een belangrijke mogelijkheid van de oplossing voor het autoverkeer over de ringvaart hier aan de oostkant van Badhoevedorp ligt. Het heropenen van de Oude Haagsebrug en Oude Haagseweg voor het autoverkeer lijkt de ideale oplossing om de druk bij de Sloterbrug weg te halen. Wij zorgen telkens dat de verantwoordelijk wethouder en alle betrokken raadsleden die over verkeer gaan goed op de hoogte zijn van ons standpunt.

Update Schipholweg
Het project Herprofilering Schipholweg heeft als doel om deze provinciale weg geschikt te maken als nieuwe dorpsweg. Ten zuiden van de weg komen eerst de sportvelden op De Veldpost en later een groot bedrijventerrein Catharinahoeve. De weg zal afgewaardeerd worden van 80 naar 50 kilometer per uur en er komen diverse oversteekplaatsen en vluchtheuvels. Die zijn nodig voor de jeugd die gaat sporten en fietsers en wandelaars die door de Groene As willen. De planning was dit jaar de plannen afronden en volgend jaar uitvoeren. Maar dat loopt flink uit want de provincie Noord-Holland houdt dit vooralsnog tegen. Planning is nu 2025 uitvoering starten en 2026 klaar.

Update Robert Kochstraat
De nieuwe Robert Kochstraat is deze week open gegaan. De oude Robert Kochstraat wordt nu afgegraven en daar komen woningen. De gemeente, Connexxion en Vervoerregio Amsterdam geven aan dat de bus route hetzelfde blijft. Tevens is de verwachting dat de bevoorrading van de winkels deels deze route zal blijven nemen. Er zijn diverse alternatieven denkbaar voor het vrachtverkeer vanaf de snelweg via de Schipholweg en Pa Verkuijllaan, of Oleanderlaan en Anjersingel. De praktijk zal uitwijzen of de gemaakte plannen in de praktijk goed gaan werken. Nieuwe bewoners van de nieuwe Robert Kochstraat en gebruikers van deze route hebben deze week gemerkt wat dat kan betekenen. 

Knip in de Zeemanlaan
In de plannen zit ook een harde knip in de Zeemanlaan. Dit zal betekenen dat de bussen niet meer door het centrum kunnen rijden en dat bijvoorbeeld het verpleeghuis Meerwende zijn halte mogelijk gaat verliezen. Er is bij de dorpsraad geen deugdelijke analyse bekend die leidde tot een logische beslissing hierover. De keuze voor deze knip lijkt op een achternamiddag genomen naar aanleiding van een online enquête waarvan de dorpsraad de betrouwbaarheid in twijfel trekt. Tijdens gesprekken over het nieuwe centrum zal dit ongetwijfeld nog wel eens besproken worden.

Update Openbaar Vervoer
Het openbaar vervoer in Badhoevedorp is in meerdere opzichten slecht. Badhoevedorp is en blijft daardoor noodgedwongen een autodorp. Het grootste probleem is het ontbreken van een snelle en frequente verbinding met het centrum van Amsterdam. Tramlijn 1 of 2 doortrekken of een nieuwe buslijn lijken daarvoor goede opties. Verbetering van het OV valt echter binnen afzienbare tijd niet te verwachten.

Komende week mogen wij weer onze input inleveren voor het jaarlijkse vervoersplan. We zullen waarschijnlijk onze bijdrage van vorig jaar kopiëren en opnieuw insturen, want er is in de tussentijd niets verbeterd aan het openbaar vervoer.

Achter de schermen wordt druk gewerkt aan plannen voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Als dorpsraad hebben wij bij de wethouder al gemeld dat we het liefst een halte Badhoevedorp zien aan de oostkant van het dorp. Die kon de wethouder echter niet toezeggen. De kans is groot dat er wel een metrolijn vlak langs ons dorp gaat lopen, maar dat we geen halte krijgen …

Conclusie
Wij blijven als Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp alle ontwikkelingen op de voet volgen. Te midden van alle ontwikkelingen pretenderen de gemeente en andere overheden meestal dat zij alle ontwikkelingen goed zien aankomen. In de praktijk merken verkeersdeelnemers dat er regelmatig iets te wensen over blijft. We zijn van mening dat de gemeente onvoldoende naar bewoners luistert en zichzelf niet altijd de juiste vragen stelt. Wij constateren keer op keer in allerlei casuïstiek dat het bij de gemeente Haarlemmermeer ontbreekt aan een integrale visie en integrale aanpak van het verkeer in en rondom ons dorp.

De Schipholweg is als drager van de gebiedsontsluiting belangrijk voor Badhoevedorp, maar dan moet de Schipholweg die functie wel kunnen waarmaken. Dat betekent dat alle noord-zuidlanen een volledige uitwisseling van verkeer moeten kunnen waarmaken. Dus aansluiten van Kamerlingh Onneslaan en de linksaffer naar de Sloterweg snel realiseren.

Een alternatief zou nog kunnen zijn het niet realiseren van de linksaffer naar de Sloterweg, waar wel zorgen dat de Keplerstraat de functie van de Schipholweg overneemt. Dus dan wel een volledige aansluiting van de Kamerlingh Onneslaan aan de Schipholweg. 

Wij hebben de gemeente gevraagd om hier een duidelijk en realistisch onderzoek naar te doen, waarbij de uitgangspunten van dit plan worden gedeeld met de bewoners van het dorp. Dit verzoek is op ambtelijk niveau afgewezen. Daarom richten wij onze aandacht hierover inmiddels steeds meer op de politici.

Dit overzicht met visie en updates roept bij nieuwe bewoners van ons dorp wellicht vragen op. Vorig jaar schreven we in een serie van 4 afleveringen al uitgebreid over het verkeer in en rond Badhoevedorp. Deze serie werd mede gepubliceerd door de lokale krant HC-Nieuws. Je kunt de afleveringen hier nog steeds teruglezen: HC-Nieuws artikelen over verkeer in Badhoevedorp

Namens de werkgroep verkeer

 

Klik op de plaatjes hieronder voor beelden bij de tekst in het artikel.

Deel dit:
1 reactie

Marco Vlaming

za 24 september 2022 08:52
Voor wat betreft de Robert Kochstraat en de bevoorrading van de winkels: de eerste Vomar en AH-vrachtwagens zijn gesignaleerd in de Anemoonlaan. Ook VEEL vrachtverkeer heeft deze route gevonden.. en dendert door de straat met een snelheid groter dan 30 km/h.. ook het aantal auto s is fors toegenomen.... lees meer

Ruan de Haas

ma 3 oktober 2022 09:18
Het spijt mij echt te moeten zeggen, Marco, maar dit is al bij het 1e VSP (verkeerstructuurplan) door de Werkgroep Bereibaarheid Badhoevedorp en omgeving sterk ter discussie gesteld.

Volgens de berekeningen, die WBBeo ook in twijfel trok, van Goudappel Coffeng waren de bezwaren ongegrond. De werkgroe... lees meer