Bericht

22 april: digitale bijeenkomst over Sloterweg (en brug!)

Geplaatst op 21 april 2021, 10:57 uur

Beste Badhoevedorpers, Slotenaren en Nieuwe Meerders, Lijndenaren en ook de bewoners van Nieuw Sloten, de Aker en Nieuw West,
U hebt allen een uitnodiging ontvangen van gemeente Amsterdam om samen van gedachten te wisselen over de Sloterweg. Amsterdam stelt in deze brief dat maatregelen daar ook effecten zullen hebben op o.a de Sloterbrug. In eerste instantie gaat het om maatregelen op amsterdams grondgebied, maar vergis u niet: dit heeft zeker effect in Badhoevedorp! 

Een bredere Sloterbrug maakt de weg tussen Amsterdam en Badhoevedorp korter. Maar ook weet iedereen dat een kortere weg van nu, straks weer meer verkeer aantrekt. Moet dat zich dan maar door de daarvoor nooit bedoelde straten persen? Zowel in Amsterdam als in Badhoevedorp en Nieuw Sloten? 

Een minder drukke Sloterweg zorgt voor andere drukkere wegen en zoals het er nu op lijkt ook op opstoppingen elders, want ook die wegen voldoen niet. En daarom maar niets doen? Wat heeft de prioriteit? Snelheid of veiligheid? Daarom is 22 april om 19:30 zo belangrijk!

Een groot deel van de genodigden heeft maar één wens: doorrijden en de wegen aan het aantal auto's aanpassen, zodat we er sneller overheen kunnen. Daar hoef je geen bijeenkomst over te houden. 

Direct aanwonenden en langzaam verkeer -gebruikers van de betreffende wegen denken daar echter iets anders over. 

De Sloterweg (Sloten) is bijvoorbeeld een weg die nooit is ingericht voor deze hoeveelheden en soorten verkeer. De Sloterbrug trouwens ook niet, evenals de Burgemeester Amersfoordtlaan , om over de beide dijken maar niet te spreken. De Sloterweg bestond al voordat Amsterdam zelfs maar een stadje werd en toen de Haarlemmermeer ontstond kon niemand bevroeden dat er zoveel verkeer zou komen. 

Auto's waren er nog niet eens in 1852. Paard en wagen, lopen en soms een fiets -dat waren de vervoersmogelijkheden, oja en over het water. Wie kon toen bedenken wat er later ging gebeuren?  Het argument dat deze wegen vanaf het begin al belangrijk waren als verbindingsweg tussen Amsterdam en Haarlemmermeer is vergezocht als argument om het maar drukker en onveiliger te laten worden. Er is (gelukkig) zelfs nooit aan gedacht om die wegen maar aan te passen aan de nieuwe tijd. Niet nodig was jaren de gedachte. 

In latere jaren hielden zowel Amsterdam als Haarlemmermeer geen of niet voldoende rekening met de verkeerstoename en nu dreigt alles vast te lopen! Prognoses van knappe koppen bleken niet juist te zijn. Vandaar dat deze bijeenkomst zo belangrijk is! 

Gaan we op deze, in mijn ogen heilloze weg door of gaan we nu echt nadenken?

Deel dit: