Bericht

Luchthaven in zee

Geplaatst op 6 augustus 2019, 22:25 uur

De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft aan de hand van de QuickScan “luchthaven in zee” besloten dat dit plan geen haalbare kaart is. Na het lezen van de QuickScan is het onbegrijpelijk hoe ze tot deze conclusie kon komen. Heeft ze de QuickScan echt gelezen? Er zullen andere motieven dan aangegeven in de scan een rol spelen.
De QuickScan is een boekwerkje van 52 goed leesbare en goed gedocumenteerde bladzijden. De conclusies zijn glashelder: Het luchtverkeer groeit twee keer sneller dan de mondiale economie. India en China zijn nu de trekkers van die economie. Als de luchthaven in zee gerealiseerd is, wat de QuickScan zo rond 2050 positioneert, zal Afrika ook een belangrijke factor kunnen zijn of worden. Schiphol op de huidige plek kan deze groei niet realiseren. Willen we de concurrentie met de omliggende landen aan willen, dan zullen we vooruit moeten zien. Kop in het zand steken helpt maar kort.
Eerst het doorgerekende plan in vogelvlucht:
·     Een opgespoten eiland voor Zandvoort. 7.5 meter boven de zeespiegel, rekening houdend met de zeespiegelstijging. Alternatieve locaties zijn doorgerekend maar komen minder gunstig uit.
·     Een snelle treinverbinding in tunnels onder zee en onder het maaiveld van en naar het huidige Schiphol waar de passagiers en bagageafhandeling voorlopig blijven bestaan. Passagiers doen er 15 minuten over, vracht 40 minuten.
·     Nog veel langer investeren in groei van het huidige Schiphol is op wat langere termijn kapitaalvernietiging.
·     Twee luchthavens naast elkaar handhaven is niet voordelig. Op de huidige locatie van Schiphol zal meer andere bedrijvigheid en woningbouw plaatsvinden.
Het betreft een plan vergelijkbaar met de Deltawerken die nu 56 jaar na de watersnoodramp van 1953 nog steeds niet klaar zijn. In de praktijk is voor veranderingen in de infrastructuur en Schiphol een nauwe samenwerking tussen de Schiphol Group, het ministerie, de provincie en de omliggende gemeenten nodig. Eerst wordt zo een verandering aangegeven in het masterplan van Schiphol. 
Een lange termijnvisie is in het huidige politieke bestel geen sinecure. Zo moet er bij de uitgifte van de windmolenparken nu al rekening gehouden worden met de bouw van het geplande vliegveld. De Scan geeft aan hoe dit kan. Ook zal er visgrond verdwijnen en zal de stroming en de kustlijn veranderen.
Het milieu en de gezondheid, met name door slaapverstoring en fijnstof, zullen er wel bij varen. Niets doen is ook een beslissing. Een afweging met visie en durf is nodig.

Illustration
uit de quickscan
Deel dit: