Bericht

De gebrekkige infrastructuur van en rond Schiphol

Geplaatst op 30 juli 2019, 22:15 uur

De plannen voor een tweede terminal bestaan al meer dan 35 jaar. Waarom is deze er dan nog niet? Oorspronkelijk was deze terminal ter plaatse van het Floriade terrein, bij Hoofddorp, bedacht. De wegen naar de Floriade zijn er al op aangepast. Nu is de geplande plek aan de overkant van de A4 van de  huidige terminal. Zodoende zijn de overstaptijden wat korter dan bij een terminal nabij Hoofddorp maar toch nog aanzienlijk langer dan nu. De Hub-functie van Schiphol komt hierdoor in gevaar. Air France-KLM is hier natuurlijk niet blij mee. Wat meespeelt is dat de terminal zelf alleen uit de landingsrechten gefinancierd mag worden. Wat ook niet helpt zijn de budgetmaatschappijen. Deze vervoeren grote hoeveelheden toeristen met name naar en van Amsterdam. Deze goedkope toeristenvluchten beperken de capaciteit van Schiphol voor de duurdere zakelijke HUB-gerelateerde vluchten. Wel wordt de HUB functie van Schiphol minder belangrijk doordat er meer directe lange vluchten mogelijk zijn met kleinere goed bezette vliegtuigen die een grote afstand kunnen overbruggen. Mensen hoeven dan niet meer over te stappen. De echt grote vliegtuigen worden dan ook steeds minder verkocht.
Bij de financiering van de infrastructuur van en naar de nieuwe terminal is een “chefsache” onze minister president is hierbij dus nauw betrokken. Amsterdam en de Haarlemmermeer hebben hier onvoldoende budget voor.
Het door Jan Dellaert in het begin van de vorige eeuw ontworpen kruislingse banenstelsel zorgt voor wachttijden in de lucht en lange taxi tijden tot de terminal. Met name de meest gebruikte baan; de Polderbaan kent lange taxietijden.
Dit  banenstelsel is niet meer van deze tijd. Met de komst van de Polderbaan die parallel ligt aan de Zwanenburg en de Buitenvelderdbaan is de capaciteit zonder meer verbeterd. Vliegtuigen kunnen nu wel bij Zuid Westen wind tegelijkertijd starten en landen. Als de wind niet uit het Zuid Westen komt, kan de piloot gevaarlijk veel hinder hebben van zij of rugwind en dat maakt Schiphol niet populair bij het vliegend personeel. De kruisende banen zorgden in 2016 volgens de Onderzoekraad voor de Veiligheid voor de meest onveilige internationale luchthaven. De ook al via berekeningen verkregen  kleine kans op een groot ongeluk is door de Bijlmerramp, het ongeval met Turkish Airlines en verschillende near misses, op de tocht komen te staan.  Intern hanteren Schiphol en de Rijksoverheid inmiddels dan ook veel realistischer normen.  
Momenteel mogen drie start en landingsbanen banen tegelijkertijd gebruikt worden. Schiphol wil er vier tegelijkertijd kunnen gebruiken.  De nieuwe terminal zal slechts een tijdelijke en gedeeltelijke verlichting geven. Het zal jaren tijd nemen voordat de infrastructuur (wegen, metro, gebouwen) ervan klaar is en het volgende probleem met name de geluidsoverlast blijft knellen.
Dertig jaar geleden zagen de directie van Schiphol en Rijkswaterstaat de bovenstaande problemen al aankomen. Ze ontwikkelde daarom een plan om Schiphol in de Noordzee te positioneren. Hierdoor kon de HUB functie van Schiphol bewaard worden. Dit plan is zo een vijftien jaar geleden in de ijskast gezet. Rijkswaterstaat ontbeert tegenwoordig de power om grote infrastructurele plannen te bedenken en uit te voeren. De capaciteit en ingenieurs-kennis voor een dergelijk plan, wat qua grootte overeenkomt met het Deltaplan ontbreekt. Rijkswaterstaat is nu zeer afhankelijk van ingenieur-adviesbureaus, die uiteraard adviseren in de politiek gewenste richting. De minister van Waterstaat heeft het plan dan ook opnieuw als onrealistisch bestempeld. Het zal van inzicht en een lange termijn visie getuigen als dit plan van Schiphol voor de kust weer nieuw leven ingeblazen wordt. Het kan enkele tientallen jaren duren en tientallen miljarden kosten voordat dit plan gerealiseerd is, maar het zal de functie van Schiphol en de economische trekker van de regio, die Schiphol nu nog is, veilig stellen. De gezondheid van de bewoners evenals het aantal te bouwen huizen en de huizenprijzen kortom de duurzaamheid in de regio Schiphol zal er wel bij varen.

Deel dit: