Bericht

Hoe en hoeveel gaat Schiphol uitbreiden?

Geplaatst op 8 juli 2019, 15:18 uur

De omgevingsraad Schiphol onder leiding van de heer Alders is het niet eens kunnen worden over het advies of en hoe veel Schiphol mag groeien. De minister zat daardoor in de moeilijke positie dat ze zonder advies een beslissing moest nemen. Ze heeft aangekondigd te gaan besluiten dat Schiphol 8 % mag groeien. Ze vertegenwoordigd de grootste aandeelhouder van Schiphol. De Schiphol lobby is minstens zo krachtig als de tabakslobby en de auto (sjoemelsoftware) lobby. Schiphol blijft voorlopig zeker doorgroeien. Maar op lange termijn en op deze plek, dat is zeer de vraag. Daarover gaat dit stukje.

Waarom is de Schiphol lobby zo sterk: De aandelen zijn afgerond voor 70% van de Staat der Nederlanden, 20% is in handen van de Gemeente Amsterdam, 2% is van de Gemeente Rotterdam, de rest; 8% is in handen van de Franse ADP groep. Bovendien bestaat de directie van Schiphol uit buitengewoon bekwame bestuurders; (oud)politici mensen uit het bedrijfsleven en de gezondheidszorg. De omliggende gemeenten kennen merendeels neo-liberale besturen, die overigens niet onverdeeld voor groei zijn. Vliegen is erg goedkoop. Er wordt, door internationale afspraken, geen BTW en geen belasting op geheven. Wie vliegt er nu niet als het sneller en goedkoper is dan welk vervoer dan ook? De verwachting is dat het vliegverkeer, zeker door meer welvaart, in opkomende economieën met heel veel inwoners zoals India en China, zo explosief zal toenemen dat Schiphol dat fysiek niet aan kan. Het vliegverkeer groeit mondiaal twee keer sneller dan de economie. De belangrijke hubs (vliegnetwerken) verplaatsen zich nu al van de VS en Europa naar Peking en Dubai.

Schiphol heeft de afgelopen jaren met succes een grote groei bereikt en dreigt nu tegen haar eigen grenzen aan te lopen. De overslagcapaciteit van Schiphol houdt geen gelijke tred met de groei. Men kan de hoeveelheid passagiers en vracht niet aan. Een tweede terminal is eigenlijk al tientallen jaren nodig want het banenstelsel kan waarschijnlijk een groei van 500.000 naar 750.000 vliegbewegingen aan.
Het kruislingse banenstelsel zorgt wel voor wachttijden in de lucht en lange taxi tijden tot de terminal.
De geluidsoverlast en het fijnstof verstoord de gezondheid van de steeds talrijkere omwonenden.
Die omwonenden begrijpen steeds beter hoe ze via zeer moeilijk te doorgronden algoritmes over geluidshinder, gevaar en met een geniale verdeel en heerstechniek iedere keer met een kluitje in het riet gestuurd worden.
 

Illustration
De plek van de geplande nieuwe terminal en die toegangswegen.
Deel dit: